Viktigt med kundvård
När man arbetar med kunder som är privatpersoner så finns en mängd olika sätt att skapa kundvård. Vanligt är att få kunder att känna sig speciella genom att ha kundklubbar där de får rabatter, blir inbjudna till kundkvällar, tidigare öppning vid rea, pengar tillbaka för handlade summor, procent ju mer man handlar för osv. En kundklubb kan vara precis vad man väljer att den ska vara för de kunder man har, och det brukar vara mycket populärt att vara med i.
B2B
Business to business, eller B2B som det brukar kallas, är som orden säger företag som säljer till företag. Det kan vara såväl tjänster som produkter och finns inom alla branscher i olika kombinationer. Kundvård består oftast i rabatter men om man känner att detta inte verkar stimulera tillräckligt till köp så kan man starta kundklubb även inom detta segment. Eftersom de företag man arbetar mot kan vara ur väldigt olika branscher med olika preferenser och arbetssätt, så är det viktigt att i en kundklubb för B2B ha något för alla och tänka på att den ska passa alla på något sätt.
Klubb för kunderna
En kundklubb för B2B kan innehålla ett poängsystem där poängen återinvesteras i företaget genom ökad merförsäljning. Där man kan få ökad merförsäljning av produkter man annars inte säljer så mycket av, eller de produkter man har mest förtjänst på. Kunden känner sig extra utvald och precis som kundklubb för privatpersoner så kan man ha kundevents med exklusiva medlemserbjudanden, lanseringar mm. Denna typ av kundvård kräver en hel del tekniska lösningar och regelbunden uppdatering. Därför väljer många att anlita företag som erbjuder helhetslösningar där man enbart behöver vara med vid uppstart och sedan endast behöver löpande skicka in den informationen som man vill ska läggas upp. Det är ett mycket enkelt och tidseffektivt sätt att sköta sin kundklubb perfekt.